Podczas wystawy REALITIES prezentujemy prace skupiające uwagę na cyfrowych światach, które tworzone są równolegle do coraz bardziej spolaryzowanej rzeczywistości i realnej wizji katastrofy klimatycznej. Czym są dla nas te równoległe przestrzenie? Jak bardzo cyfrowe narracje opierają się na rzeczywistości, a na ile są kreacjami naszych marzeń? Jak nasza osobowość poddawana jest transformacji w cyfrowym świecie? I w końcu, czy cyfrowe przestrzenie izolują nas od świata fizycznego czy raczej poszerzają percepcję i funkcjonowanie w naszej rzeczywistości?

Podczas wystawy będzie można zajrzeć do równoległych światów cyfrowych, zanurzając się w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości i w interaktywnych filmach. Będzie także wyjątkowa okazja stworzyć i zobaczyć swojego własnego awatara.

Zapraszamy więc do doświadczania rzeczywistości wieloma zmysłami, w myśl Marshalla McLuhana, że „nie stronnicza percepcja jednym zmysłem, ale poznawcze doświadczanie poprzez wszystkie zmysły jest rzeczywistym postrzeganiem”.

(Marshall McLuhan, Understanding Media -The Extensions of Man- (MIT Press, 1994), 46.)


The Lacuna Shifts - VR experience | Depart

  AT

Poetyckie doświadczenie VR inspirowane Alicją w Krainie Czarów, które zanurza użytkowników w świecie za lustrem, w którym nic nie jest takie, jak się wydaje. Ściany poruszają się, przedmioty zaczynają mówić, a grawitacja przestaje działać. Przestrzeń nieustannie się zmienia, w zależności od punktu widzenia. Korzystanie z trójwymiarowego środowiska czasu rzeczywistego pozwala odwiedzającym doświadczyć świata cudów, w którym za każdym razem, gdy wchodzi się do środka, czekają nowe niespodzianki. Połączenie surrealistycznych warstw graficznych, dźwiękowych i tekstowych wysyła gości w podróż, która charakteryzuje się zwodniczym poczuciem przestrzeni, halucynacjami akustycznymi i tajemniczą estetyką, która zaczyna kwestionować całość postrzegania przestrzeni i świata.

Prezentację projektu wspiera Austriackie Forum Kultury w Warszawie.

Małopolski Ogród Sztuki


Faced2faced | Natalia Alfutova

  RU

Projekt multimedialny, którego celem jest przybliżenie widzowi własnej tożsamości cyfrowej jaką stworzył w mediach społecznościowych. Wykorzystując konwersję obrazu do 3D oraz technologię rozszerzonej rzeczywistości, będzie można stworzyć swojego awatara-bliźniaka. Powstały awatar, rzutowany na dłoń swojego twórcy, staje się monstrualnym przedłużeniem własnej fizyczności. Czerpiąc z informacji publicznych opublikowanych w mediach społecznościowych, komunikuje się ze swoim twórcą, stawiając go twarzą w twarz z samym sobą. Praca Faced2faced bada problem z samoidentyfikacją w świecie całkowitej cyfryzacji i mediów społecznościowych.

Podczas Festiwalu Patchlab projekt zaprezentowany będzie w formie instalacji oraz performansu podczas wernisażu 24.10 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.

Małopolski Ogród Sztuki


Chernobyl VR Project | Farm 51

  PL

Pierwszy w historii wirtualny dokument dający możliwość zwiedzenia skażonego terenu Czarnobylu i miasta Prypeć – miejsca największej w historii katastrofy przemysłowej i ekologicznej, jakim był wybuch reaktora w elektrowni jądrowej w 1986 roku. W wyniku tej katastrofy skażeniu promieniotwórczemu uległ olbrzymi teren wokół elektrowni, a chmura radioaktywna rozprzestrzeniła się w sąsiadujących krajach europejskich. Twórcy tego unikalnego projektu zastosowali technikę trójwymiarowego skanowania przestrzeni autentycznych lokalizacji w Czarnobylu i Prypeci. Łącząc tę technikę z filmami i panoramami sferycznymi, twórcy z gliwickiego studia Farm51 stworzyli interaktywną, mroczną opowieść o tragicznych losach ludzi i miejsca, które dotknęła katastrofa. Chernobyl VR Project jest także hołdem złożonym ofiarom katastrofy. 

Podczas festiwalu Patchlab poza Chernobyl VR Project, którego będzie można doświadczać w ramach wystawy REALITIES, twórcy studia Farm51 zaprezentują także nowy projekt CZERNOBYLITE, czyli grę komputerową z gatunku survival horror pozwalającą odkryć wszystkie mroczne sekrety czarnobylskiej Strefy Wykluczenia.

Małopolski Ogród Sztuki


Average face mirror | Sarah Howorka

  AT

Cyfrowe lustro wyświetlające portret wykreowany na podstawie wszystkich twarzy, jakie kiedykolwiek widziało. Kolektywny portret jest w ciągłym procesie tworzenia i wiele mówi o różnorodności ludzi pod względem płci, wieku czy rasy. Twarz widza, która pojawi się przed kamerą, zostanie dodana do obliczanego przez algorytm kolektywnego portretu. Im dłużej widz będzie patrzył w kamerę, tym większy wpływ mają rysy jego twarzy na kolektywny portet, który zmienia się w czasie rzeczywistym.

Małopolski Ogród Sztuki


Jeden z  pierwszych interaktywnych filmów zaprojektowanych na Instagram, wpisujący się w nurt interactive storytelling. W tym thrillerze będącym satyrą na kult piękna i młodości we współczesnym świecie fabuła nie jest z góry ustalona, a widz ma wpływ na przebieg zdarzeń. 

Główny bohater, detektyw Ivan Johnson, szuka zaginionej kobiety. Śledztwo doprowadza go do kliniki profesora Carlosa von Brauna,  który zajmuje się eksperymentalnymi zabiegami odmładzającymi. Projekt inspirowany jest klasycznym kinem, literaturą oraz grami przygodowymi. 
W rolach głównych występują Ryszard Ronczewski, Beata Tyszkiewicz, Maciej Kozłowski, Gosia Baczyńska oraz Ewa Szykulska. 

Projekt Sufferosa został określony przez The Guardian jako “Cutting-edge interactive detective noir”. Zdobył nagrodę publiczności na festiwalu Stuttgarter Film Winter oraz został nominowany do prestiżowej nagrody Webby Award. Był pokazany na prawie 50 festiwalach filmowych na całym świecie, między innymi: Vancouver IFF, Reykjavik IFF, YouTube Day Singapore czy onedotzero.


Specjalnie dla festiwalu Patchlab Sufferosa zostanie pokazana po raz pierwszy w postaci instalacji interaktywnej.

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki


Hyper-Reality | Keiichi Matsuda

  JP/UK

Utopijna wizja przyszłości, w której rzeczywistość fizyczna i wirtualna stanowią jedność, a miasto jest przesycone mediami.

Nasze fizyczne i wirtualne rzeczywistości stają się coraz bardziej powiązane. Technologie takie jak VR, rozszerzona rzeczywistość (AR), urządzenia do noszenia i internet przedmiotów (Internet of Things) sprawiają, że widzimy przyszłość, w której technologia będzie miała wpływ na każdy aspekt naszego życia. Będzie to medium pomiędzy każdą czynnością i doświadczeniem, oferujące niesamowite możliwości, ale także kontrolujące sposób, w jaki rozumiemy świat. Hyper-Reality próbuje zbadać tę ekscytującą, ale niebezpieczną trajektorię. Film został sfinansowany z funduszy społecznościowych i nakręcony na miejscu w Medellin w Kolumbii.

Małopolski Ogród Sztuki


Czterominutowy film o rosnącej obsesji na punkcie produktywności w miejscu pracy. Keiichi przedstawia rzeczywistość w niedalekiej przyszłości, w której świat wirtualny zazębia się z fizycznym.

Młoda księgowa konkurując z algorytmami, które zdominowały korporacyjny biznes i wypchnęły wielu ludzi z miejsca pracy, zoptymalizowała swoje środowisko pracy za pomocą kontrolowanych gestami interfejsów rzeczywistości rozszerzonej, aby kontrolować każdy obszar jej życia. To pozwala jej być zawsze „na telefon” dla swoich klientów. Jednak w obliczu niewystarczającej produktywności, decyduje się na integrację z systemem.

Małopolski Ogród Sztuki


Mikifon | panGenerator

  PL

Interaktywna, kinetyczna rzeźba audiowizualna, inspirowana postacią Myszki Miki, zaprojektowana przez warszawską grupę Pan Generator, tegorocznych laureatów Paszportu Polityki w kategorii Kultura cyfrowa. Mikifon sampluje dźwięki z otoczenia obracając się dookoła w ich poszukiwaniu, a następnie przekształca je w rytmiczne sekwencje muzyczne, których brzmienie kształtowane jest przez publiczność biorącą udział w interakcji. Praca powstała na zamówienie Disneya i stanowi dużą atrakcję zarówno dla starszych, jak i najmłodszych odbiorców.

Małopolski Ogród Sztuki


Enchanted Painting | Daan Kars

  NL

, Giulia Tosi

  IT

Instalacja interaktywna powstała w wyniku współpracy dwojga artystów z różnych dziedzin sztuki, łącząca sztukę cyfrową z analogową, rysunku z techniką wideo-mappingu i zaprogramowanych detektorów ruchu. Ruch odbiorcy przed wielkoformatową ilustracją odsłania trójwymiarową warstwę obrazu, tworząc unikalne doświadczenie wizualne i przestrzenne.

Małopolski Ogród Sztuki


Vitrails - VR experience | Collectif Continuum

  GR

VitRails to instalacja w wirtualnej rzeczywistości wykorzystująca interfejs termochromowy w celu stworzenia wrażeń wielozmysłowych. VitRails wykorzystuje zmysł dotyku i innymi zmysły sensoryczne, takie jak temperatura, aby wzbogacić doświadczenia mieszanej rzeczywistości (XR). Dzięki temu uczestnik doświadcza ciągłego przenikania się świata rzeczywistego z wirtualnym. 

Twórcy podejmują temat europejskiego kryzysu uchodźczego i kreują metaforyczną sytuację kontaktu z uchodźcami z Syrii, którzy walczą o przetrwanie w nowej rzeczywistości z dala od swoich domów. Vitrails pierwotnie zanurza odbiorcę w ciemności. Dotykając rzeczywistych ścian w swoim otoczeniu, doświadczają hybrydowej przestrzeni, w której kryją się obrazy. Po drugiej stronie ściany, w wirtualnym świecie, widać wnętrze opuszczonego budynku, w którym przebywali uchodźcy z Syrii. Powidoki sylwetek niegdysiejszych mieszkańców snują  się po opuszczonym wnętrzu, słychać fragmenty ich opowieści. 

Małopolski Ogród Sztuki


AR_U?

Prezentacja selekcji prac studenckich, która jest próbą przyjrzenia się procesowi kształtowania się osobowości artystycznej. Materiałem bazowym do tworzenia ekspozycji były teksty biografii przygotowane przez studentów. Tytuł projektu: AR_U?, który wygląda jak niezrozumiały kod, zawiera informację o zastosowanej technologii, czyli Augmented Reality, a jednocześnie jest skrótem pytania: Are you…? Ten otwarty zwrot stał się motywem do rozważań nad tożsamością, skłaniając jednocześnie twórców do zastanowienia się nad zmieniającą się wartością tekstu pisanego.

Projekt prezentowany jest we współpracy z Polsko-Japońskią Akademią Technik Komputerowych w Warszawie.
Kurator: dr Anna Klimczak

Małopolski Ogród Sztuki


Projekt audiowizualny artysty znanego z wielkoformatowych trójwymiarowych realizacji, tym razem zaprezentuje nowy projekt w technice rozszerzonej rzeczywistości oparty o cyfrowy wizerunek twarzy.

Małopolski Ogród Sztuki


Pamięć Przestrzeni | Ari Dykier

  PL

Animowany kolaż w technice rozszerzonej rzeczywistości (AR), który wizualizuje przenikanie się obrazów z wydarzeń zachodzących w tym samym miejscu, ale w różnych przestrzeniach, przy czym doświadczać można ich w tym samym czasie. Wielość zachodzących zdarzeń ma na celu stworzenie symulacji poszerzonej świadomości zdolnej do postrzegania zdarzeń mających miejsce w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w określonej określonej przestrzeni.

Inspiracją do pracy są podróże do miejsc historycznych jak też fascynacja zjawiskiem percepcji.

Małopolski Ogród Sztuki


diSpray jest instalacją interaktywną inspirowaną graffiti. Praca jest efektem poszukiwań autora, który próbuje przełożyć utarte w świecie rzeczywistym sposoby działania na przestrzeń wirtualną. W projekcie wykorzystano specjalnie zaprojektowane puszki, w których farba zastąpiona jest przez światło. Realna puszka i wirtualna farba pozwala widzowi doświadczyć technik sztuki ulicznej w zaskakującej, cyfrowej formie.

Projekt prezentowany jest we współpracy z Polsko-Japońskią Akademią Technik Komputerowych w Warszawie.

Małopolski Ogród Sztuki

Proudly powered by WordPress | Theme & support by BS.